perjantai 17. helmikuuta 2012

U niin kuin uskollisuus

Tein Helmen testin siitä, millainen pettäjä olen. (Ai miksikö? No, nähdäkseni, että onko sillä mitään hajua mun uskollisuudesta. Olihan sillä.)

Vastaukseksi sain, että olen uskollinen pettäjä. Eihän sellaista olekaan.
Kuvauksessa hehkutettiin, että mun antamien vastausten vuoksi rakkaudella on vielä toivoa.

Höpö höpö! Ei tolla tuloksella ole mitään tekemistä rakkauden kanssa. Se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että näillä kilometreillä on tullut koettua yhtä jos toista, mistä on seurannut uskollisuuden arvostaminen korkealle - silloinkin kun siihen ei ole muuta syytä kuin uskollisuus itse. Uskollisuus on itseisarvo eikä sitä tarvitse sitoa  rakkauteen. Se on toisen kunnioittamista ja arvostamista, ja sitä että ei halua satuttaa toisia ihmisiä, mutta ei rakkautta. Mä olen pettänyt ja tullut petetyksi. Sitä todellakin saa mitä tilaa. Jos rakkaus loppuu, kannattaa pettämisen sijasta ottaa ero.

Ei se, että mä arvostan uskollisuuden korkealle tarkoita sitä, että muiden tarvitsee olla uskollisia. Se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että mä en pysty elämään uskottomuuden seurannaisten kanssa. Koska ne seurannaiset: jumalaton syyllisyys, toisen tuskan näkeminen jne. on kaikki vältettävissä sillä, että ei petä, niin olen valinnut uskollisuuden. Sellaista tilannetta ei voi enää tulla, että mun olisi muka pakko saada olla jonkun toisen kanssa just sillä siunatulla sekunnilla. Ei kenellekään voi tulla. Virheistä kuuluu ottaa opikseen.

Toisen tarvitsee kuitenkin olla uskollinen suhteessa muhun, sillä mä en kestä myöskään toisen uskottomuuden seurannaisia. Erityisesti mua ahdistaa se, että pettänyt osapuoli alkaa nuuskimaan alkkareita, tutkimaan kännykkää tilaisuuden tullen ja muutenkin tuntuu uskovan, että pari minuuttia normaalia kauemmin kestänyt kotimatka tarkoittaa pika-sellaisia jossain metsikössä. Enkä sitä, että kaikki mahdollinen vapaa-aika tarvitsee viettää yhdessä. En ole oikein osannut päättää johtuuko se epäterve halu takertua siitä, että toinen haluaa varmistua, ettei petetty petä vai että ei itse enää sorru pettämään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jotain sanottavaa asiasta tai asian vierestä? Sano se nyt tai myöhemmin, mutta älä vaikene iäksi.

Kaikki kommentit päätyvät ensin sähköpostiini hyväksyttäviksi. Valtaosa kommenteista myös hyväksytään, koska tykkään kommentaattoreistani - sekä vakituisemmista että satunnaisista. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...