tiistai 28. elokuuta 2012

U niin kuin uudelleensyntyminen

Mullapa on todiste siitä, että uudelleensyntyminen on totta. Ainakin tietokoneiden maailmassa. Tarinalla on onnellinen loppu, mutta ennen sitä oli kompuroitava kivikkoisella tiellä.

Puhelu myyjälle meni odotusten mukaisesti (toim. huom. odotukset eivät olleet korkealla) ja aiheutti kevyttä suuttumusta. Selitin teoriani läppärin varhaisiän dementiasta, johon sain vastaukseksi, että "Kuulostaa tosi oudolta. Mun uran aikana ei ole koskaan tullut vastaan tuollaista tapausta. Se johtuu ihan varmasti viruksesta ja silloin korjaus menee minuuttiveloituksella eikä missään nimessä kuulu takuun piiriin." Jotenkin mystisesti puhelu katkesi (hupsista s***ana) ja sain jatkaa jutustelua paljon kivamman kaverin kanssa, joka vastasi vain kysymykseeni eli siihen, että haluan puhelinnumeron paikkaan, joka voi oikeasti auttaa eikä heitellä arvioita myyjän näkökulmasta.

Huoltonumerossa vastasi mielettömän kiva tyyppi, joka saattoi olla vahingossa eksynyt väärälle alalle. Hän ei siis vastannut millään tasolla sitä kuvaa, jonka olen saanut it-nörteistä. Tosin näkemykseni heistä perustuu pitkälti erään kanssabloggarin luomaan stereotypiaan, joka saattaa olla osittain vääristynyt, sillä lähelle on vaikeinta nähdä. Epänörtistäkin vika kuulosti kummalliselta, mutta arveli sen löytyvän kiintolevyltä. Ehdotti kuitenkin, että soittaisin ensin valmistajan tekniseen tukeen, koska siellähän luultavasti tiedetään, jos tällaisia ongelmia on ollut aikaisemminkin.

Ellei epänörtti olisi ollut niin kiva ja miellyttävä puhelinääninen, niin olisin saattanut ärsyyntyä tässä vaiheessa pompottelusta. Siitäkin huolimatta, että vikahan oli alunperinkin myyjäyrityksessä, jonka asenne oli hiukan kurja. Muistan kokemuksen, kun seuraavalla kerralla suunnittelen jonkin laitteen ostamista. Saattaa olla, että säästö samasta tuotteesta ei ole silloin tärkein ostopäätösperusteeni.

Teknisen tukeen soittaminen oli tehty äärettömän vaikeaksi. Paina 1, jos haluat ostaa tuotteen ja paina 2, jos jo omistat tuotteen. Sitten paina 1, jos asiasi koskee televisiota etc ja 2, jos asiasi koskee tietokonetta etc. Ja vielä lopuksi paina 1, jos haluat tunnistautua seitsemän numeroisen sarjanumeron avulla ja paina 2 jos haluat tunnistautua 15 numeroisen sarjanumeron avulla. Aaaaaargggh!

Kun lopulta olin saanut kaikki valinnat tehtyä puheluun vastasi paljon enemmän it-nörtin stereotypiaa vastaava ihminen. Pitkän hiljaisuuden jälkeen hän alkoi pyytämään tuhansien selityksien kera sähköpostiosoitetta, jotta voi lähettää ohjeet pariin juttuun, jotka voisin tehdä ennen kuin jatketaan asian käsittelyä. Selitysten pituus sai miettimään, että paljonko puhelinyhtiö maksaa yksittäiselle neuvojalle siitä, että saa pitkitettyä puhelua. Toisaalta ylihidas artikulointi ja saman asian selittäminen kahdellasadalla eri tavalla saa mut normaalistikin hermostumaan. Se, että itse on hidas tajuamaan asioita, ei tarkoita, että kaikki olisivat sitä. Sitä paitsi mun nimeni ei ole niin vaikea, että pitäisi joutua tavaamaan sähköpostiosoite (etunimi.sukunimi@jotain.com), jotta saadaan se oikein.

Syy varhaisiän dementiaan ei koskaan selvinnyt. Se oli joku henkimaailman juttu, joka hävisi niillä parilla jutulla. Tai oikeastaan vain sillä toisella: järjestelmän uudelleenasentamisella. Nyt sitten odotellaan tuleeko läppärille uusi varhaisiän dementia hetken kuluttua. Nyt ainakin jaksaa vielä muistaa päivällä tehdyt asennukset. Aamulla voi olla jo toisin.

6 kommenttia:

  1. Joudun työn puolesta soittelemaan usein eri tietokonevalmistajien tekniseen tukeen. Yleensä se ei ole mitenkään mieltäylentävää hommaa. Tyypeillä tuntuu olevan asennevamma jo syntyessään, eikä asiaa auta jos asiakaana on nainen (joka ei tietenkään voi missään nimessä ymmärtää tietokoneistä yhtikäs mitään)..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei voi sanoa, että kävisi kateeksi, jos joutuu usein soittelemaan noille. Tosin tänä vuonna on tuntunut siltä, että itsekin soittelen niihin työkseni. Onneksi se on vain tunne. Siitä olen kuitenkin oppinut sen, että joskus käy hyvä ja joskus huono tuuri sen suhteen, että minkälaisen tyypin sinne luurin toiseen päähän saa. Ja jos käy huono tuuri, niin ainahan se puhelu saattaa katketa. Ne on kovin arvaamattomia noi yhteydet nykyään. ;D

      Poista
  2. Hei, uus profiilikuva!

    Todella ärsyttävää tollanen pompottelu. Mullaki meinas alkaa jo hihat palaa, vaik vaa luin sun tapahtumaa.

    Toivottavasti vehe nyt toimii pitkään niinku tarttee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä pitää vaihtaa kuvaa, ettei itsekin kyllästy omaan naamaansa.

      Pompottelulta olisi oikeastaan vältytty, jos se eka poitsu olisi kaikessa suuressa kokemuksessaan antanut mulle vain sen numeron, jota pyysin. Valmistajan teknisen tuen numerohan se oli, jota lähdin heiltä pyytämään. Mutta jos se olisi tehnyt toivomallani tavalla, niin en olisi koskaan saanut jutella ihkun Oskarin kanssa siinä välissä. ;D

      Vehkeen toiminnan pituus jää nähtäväksi, mutta luulen teidän varmasti lukevan siitä, ellei toimi.

      Poista
  3. Kiitos, kun kerroit, miten koneesi vaiva saatiin pois päiväjärjestyksestä vaikka vialle ei saatukaan virallista nimeä. Minäkin olen muutamia kertoja joutunut soittelemaan erinäisille etänörteille. Heitä kaikkia vaivaa sama vaiva: vikaa ei nimetä, mutta apua kyllä irtoaa, ellei ensimmäisellä soitolla niin viimeistään seuraavalla. Jotkut ovat jopa niin tehokkaita, että pyytävät vielä asiakaspalautteen jälkeenpäin voidakseen kehittää toimintaansa. (Miksenhän huomannut mainita tästä taudin nimeämättömyydestä. Kiitollisuuden velloessa mieltäni, kun vihdoinkin taas pääsen nettiin, tämä puute on tuntunut kovin pieneltä. :))

    Luulen, että myös siskoni koneen vika voisi korjaantua järjestelmän uudelleenasentamisella. Hmm, valmentaudun jo henkisesti nettietätukihenkilöksi, ihan varmuuden vuoksi vain. (Tiedän, että etähenkilöys lankeaisi kuitenkin minulle asiantuntemattomuudestani huolimatta, koska olen tällä hetkellä parhaiten saavutettavissa.) Saisihan konetta tuolla tavalla elvytettyä hetken ennen loppusijoitusta läppäreiden taivaaseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se järjestelmän uudelleenasentaminen on tietokoneelle vähän kuin ibuprofeiini ihmisille. Ei tarvitse niin tarkkaan edes tietää, mihin sattuu, koska kyllähän useimmat vaivat hoituu Buranalla (tai vastaavalla). Tuskinpa herra tekninen tuki itsekään tiesi ongelman aiheuttajaa, mutta säästytään ajan ja rahan tuhlaamiselta kaikki osapuolet, kun ensin kokeillaan niitä keinoja, joita kotona voi tehdä itse.

      Aikanaan jouduin tuurailemaan erään yrityksen it-tukihenkilöitä erilaisten ongelmien korjaamisessa, koska itse eivät olleet lähelläkään työpaikkaansa. Kun valitin heille, etten tiedä yhtään mitä olen tekemässä, sain vastaukseksi, että eivät hekään tiedä. He vaan kokeilevat eri vaihtoehtoja ja usein joku niistä pelastaa tilanteen kohtuullisen nopeasti. ;)

      Poista

Jotain sanottavaa asiasta tai asian vierestä? Sano se nyt tai myöhemmin, mutta älä vaikene iäksi.

Kaikki kommentit päätyvät ensin sähköpostiini hyväksyttäviksi. Valtaosa kommenteista myös hyväksytään, koska tykkään kommentaattoreistani - sekä vakituisemmista että satunnaisista. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...