tiistai 18. joulukuuta 2012

M niin kuin mittauksia

Nyt, kun mulla on kerrankin loma, niin ollaan sitten lomalla ihan kunnolla. Kirjoittamisestakaan ei tahdo tulla mitään, kun on kaikenlaista pientä kivaa.

Eilen oltiin esimerkiksi ultrassa vakoilemassa meidän uutta tulokasta. Sillä oli iso pää ja pieni sydän, joka löi 171 kertaa minuutissa. Sen kädet näyttivät ihan räpylöiltä, mutta lääkärin mukaan on hyvät mahdollisuudet, että siitä kehittyy ihminen eikä joku vesinokkaeläin. Mä en kestä. Musta on tulossa kovaa vauhtia höperö mummo.

***

Vauvan syke jotenkin ohjasi laskemaan omaa maksimisykettä, joka laskutavasta riippuen olisi jotain 175 ja 185 välillä. Pitäisi varmaan testauttaa se, koska esimerkiksi eilisen treenin keskisyke oli synkassa vauvan kanssa. Se tarkoittaisi, että syketaso olisi ollut 92-97 prosenttia maksimisykkeestä ja olisin vetänyt tunnin treenin maksimitehoalueella. Luulenpa, että väsy ja kuolo olisi tullut hyvinkin lyhyessä ajassa. Ei loppunut happi, ei tullut kipeitä lihaksia tai uupumusta, joten jokin tässä ei nyt kohtaa. Mä nimittäin olisin ihan helpolla pystynyt puhumaan puuskuttamatta, jos juttukaveri olisi ollut saatavilla.

Mä olen vannonut ja vakuuttanut, että vaa'alle en mene kuin käskystä (enkä viime keskiviikkona mennyt edes käskystä), mutta niinpä vain tein sen virheen omatoimisesti sunnuntaina. Siinä ei ollut mitään järkeä, koska reilu viikko lusmuilua ja mässäilyä näkyy väistämättä lukemissa ja sai vetäisemään aika hätäisesti treenikamppeet niskaan jo sunnuntaina. Se on nimittäin niin, että ellen saa korjattua tilannetta yhtään, kohtaan keskiviikkona rainerin vihan, ristiinnaulitsemisen ja helvetin tulet. Helvetin tulet on odotettavissa joka tapauksessa, joten en mä niistä, mutta kaikesta muusta tuskasta voin mielelläni luopua, joten eilisen kontrollin lopputulema oli, että tänään on vielä rutistettava vähän.

***

Aamulla suoritin muitakin punnituksia. Kaivelin eilen kaappeja ja löysin itselleni hyödyttömiä kultaesineitä reilun 10 gramman edestä. Joukossa oli muun muassa tälläinen (kuva), joka muuten luultavasti teki suurimman osan kokonaispainosta. Mikähän se kullan arvo tällä hetkellä on? Voisihan tosta varmaan saada jonkun roposen, vai?

Lähde: Kultajousi

25 kommenttia:

  1. Kultaa ei kannata myydä pois, koska siinä arvo säilyy. Teetä siitä romukullasta sen sijaan joku uusi kiva joululahja itsellesi. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taidat olla oikeassa. Mutku... nämä kultaesineet nyt vaan on sellaisia, joita en halua ylleni laittaa edes uudelleenmuotoiltuina. Sitä paitsi mulla on olemassa kuva, jolla voin todistaa olevani allerginen nimenomaan tälle sormukselle ja yhdelle toiselle. Tai sitten se olikin avioliitto, mutta anivei, algeerialainen olen sille. ;)

      Poista
  2. En oikein saa nyt sinusta mielikuvaa höperönä mummona! ;D
    Mutta jännittävää "mummoiluun" valmistautumista siis. Koskas h-hetki on?

    Ja jos tosiaan haluat eroon siitä sormuksesta, niin käy kysymässä tarjous jossain liikkeessä, joka romukultaa ostaa. Ja ehkä noi kivetkin joku ostais?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ehkä tarkoittanut ihan sellaista höperöä. Mutta saatan ehkä sittenkin voida tykätä lapsista. Ainakin sellaisista lapsista, jotka eivät valvota minua öisin.

      Sattui muuten huvittava tapaus tänään kauppakeskuksessa, kun olin menossa käväisemään töissä. Odotin parkkihallissa hissiä ja selän takaa kuului, että "älä mene sinne eteen, täti oli ensin jonossa". Hissiin kun päästiin, niin äiti pyyteli anteeksi, että eihän mua nyt kuulemma oikein voi tätinä pitää. Totesin, että saa mua täditellä, kun kesällä olen mummokin. Kakskymppiset ei kuulemma voi olla mummoja. :D

      Tosissani tahdoin eroon siitä ja niistä muistakin "romuista". Jotain kivistäkin maksettiin.

      Poista
  3. Kullan hinta löytyy esim tuolta:
    http://www.kullanhintagramma.com/

    Elikkä hinta riippuu karaateista ja painosta. Itselläni ainakin kannatti kullan myynti, kun keräsin kaikki vanhat kultakorut, ketjut ja muut ja myin, tarpeeseen tuli nekin rahat. Korujen teettäminen on tosi kallista.
    Eli jos haluat rahaa, niin 40 euron tienoilla saat per gramma, tod näk tuollaisessa sormuksessa karaatit on sen verran korkeat. Tutkailepa sormusta vähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset linkistä. Käväisin hätäiseen suorittamassa laskutoimituksen ennen kuin hyväksyin tarjouksen. Oma arvio ja siis ehdoton alaraja oli 15 euroa vähemmän, joten kai se ihan oikein meni. Vaikken mä mistään mitään tiedäkään, mutta eipähän pyöri nurkissa enää ja rahahan kelpaa aina.

      Poista
  4. Teetä tulokaalle jotain siitä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva idea, mutta ei. Päätin, että olen ansainnut hiukan itseeni tuhlaamista. En vain vielä päättänyt, että mitä se "tuhlailu" sisältää. :)

      Poista
  5. Ei toi olis sellainen että huutokauppaan kelpais? Ite meinaan roudata yhden kikkareen Bukowskille myynyiin jos ottavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No emmää tiiä kelpaisko, kun melkoisen tusinatavaraa on. Mulla on lisäksi paha tapa, että kun saan päähäni, että jostain on päästävä eroon, niin se on sitten heti. Luovutin sen ja muut eteenpäin jo.

      Poista
    2. Mä vein oman kilistimeni Bukowskille tänään. Pohjahinta 300 e (sen alle ei myydä), lähtöhinta 400e. Nyt jos vielä kaupatkin syntyy niin oonpa tyytyväinen :-)

      Poista
    3. Wau. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. :)

      Poista
  6. M niinku mummo ;D
    Sain täst idean ja kirjotin sen huomiseks.

    VastaaPoista
  7. Mua kiinnostaa toi maksimisyke kanssa, mutta en oikein tiedä miten sen mittauttaisi tai missä, tai siis haluanko vaivautua kuitenkaan. Oma sykkeeni tuntuu olevan nimittäin todella matala. Luulen, että maksimisykkeeni voi olla jopa 20 lyöntiä/minuutti matalampi kuin noiden laskukaavojen mukaan tämän ikäisellä pitäisi olla. Vaikka vetäisin miten rankan treenin, niin kun syke ei nouse (niihin lukemiin jossa se muiden mukaan pitäisi olla) niin sitten se ei nouse. 150 on mulle jo tosi kova syke.
    En tiedä onko minussa jotain vikaa vai onko se vain ominaisuus, mutta olen nyt ihan itse päättänyt ettei maksimisykkeeni tod. ole se sykemittarin laskema 186 lyöntiä/minuutti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä siitä vaivasta niin tiedä, mutta aika hintavia luulisi niiden olevan. Silloin entisessä elämässä, kun vartijoiden oletettiin (oletaan kai vieläkin) olevan jossain kunnossa ja se myös testattiin, niin muistaakseni testaajina toimivat työterveyshuollon fysioterapeutit.

      Mainitsemasi sykemittarin laskema maksimisyke on siis laskettu sillä vanhalla kaavalla 220-ikä. Siitä on monia variaatioita, mutta naisten maksimisyke kannattaisi nykyään kuulemma laskea kaavalla 206-(0,8*ikä). Ensiksi mainitulla tavalla mun maksimisyke olisi 185 ja jälkimmäisellä 178 ja sitten on vielä ne muut tavat. Mutta siis epäilen, että mun maksimisyke on todellisuudessa aika paljon enemmän kuin laskennalliset arvot, koska luulisi sitä nyt edes puuskuttavan, jos maksimiteholla treenaisi. Ja minähän en treenaa verenmaku suussa kuin pakotettuna eli seuraavaksi huomenna. Pitäisikin varmaan ottaa sykemittari mukaan ja näyttää sille, että jos vielä jatketaan niin laskennallisesti kuolen. :D

      Eiköhän nämä ole aika yksilöllisiä arvoja. Vähän sama kuin se painoindeksi, joka ei oikeastaan kerro sittenkään totuutta. Mutta ehkä joskus silti on pakko testauttaa.

      Poista
    2. Näinhän tuo on. Mä olen vuosia jo epäillyt, että mun kilpirauhasen toiminnassa on jotain häikkää ja matala sykekin viittaisi siihen suntaan. Kerran on verikokeet otettu, mutta silloin ne olivat muka ihan ok. Tarttis ruinata uusintakoetta nyt muutama vuosi myöhemmin.

      Eihän siinä muuten, mutta sykemittari perustaa kalorinkulutuksen aika pitkälle siihen maksimisykkeeseen (muiden ominaisuuksieni lisäksi), joten jos se odottaa mun maksimisykkeen olevan tuolla 180:n jommalla kummalla puolella, niin kalorinkulutus näillä sykkeillä on aika vähäistä. Olen nyt itse säätänyt sykemittarin maksimisykettä vähän pienemmäksi, mutta aika hakuammuntaahan se on, kun ei sitä todellisuutta tiedä. No, pääasia että lihakset kasvaa. ;)

      Poista
    3. Tosi moni epäilee kilpirauhasta ja saa silti aina tulokseksi, että ne on ok. Yksikin kaveri sai aika sitkeästi vakuutella, että se nyt vaan on niin, että hänellä on vikaa nimenomaan kilpirauhasessa eikä korvien välissä. Sai kuin saikin lääkityksen vaatimaansa vaivaan eikä korvien välin hoitoon ja johan lähti olo paranemaan. Tiedä sitten kuinka paljon paranemisesta on uskon asia, jos on päättänyt, että vika on kilpirauhasessa vaikkei mitään löydykään. Pääasia, että tuntee olonsa nykyään terveemmäksi. Kannattaa sun varmaan käydä vaatimassa silti uusintatestiä, vaikka sieltä ei mitään löytyisikään.

      Uskoisin, että me voidaan luottaa kuitenkin siihen, että liikunnan yhteydessä palaa kaloreita ja lihaksetkin kasvaa, vaikka se sykemittari sanoisi mitä. Vaikka meninkin hiukan sekaisin vaa'an näyttämistä lukemista ja sain korjattua tilanteen odotettua paremmin, niin olen silti sitä mieltä, että mittanauha on hyvä ja motivoiva kaveri. :)

      Poista
  8. No sinä olet sitten tästä lähtien "se maksimisyke-mummo" joka myy epätoivoisesti kultaa ja timantteja. Jokaisen lapsen toivemummo, kultaa kaapit väärällään ja huutokauppoja viikon jokaisena arkipäivänä. Oi, olisipa minunkin mummoni olleet tuollaisia, maksimisykkeellä eteenpäin meneviä ja puuskuttamatta keskustelevia, dynaamisia kultakauppiaita. Rakastan sua Neo, sinä aikaa nopeampi juoksija <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh.

      Ensinnäkin: en mä mitään epätoivoisesti myy, en vaan tarvi niitä enää. Tuolla kun kaduilla kuljeksi, niin tuli enemmän sellainen fiilis, että tässäkin on vähän niinkuin myyjän markkinat. Sen verran paljon on ikkunoissa "Ostamme kultaa" -lappusia, ettei tuota ongelmaa arvioituttaa useammassa paikassa.

      Toiseksi: yritin sanoa, että mun maksimisyke ei voi olla se, mitä laskennallisesti väitetään, koska todellakin puuskuttaisin tai lakkaisin jopa keskustelemasta forever, jos maksimitehoilla painaisin tunnin.

      Kolmanneksi: olen huomannut, että aika on yhtä pitkä juosten tai kävellen, mutta liikuttu matka vaihtelee. Eli jos on kiire, niin voi juosta puoli tuntia sen sijaan että kävelisi tunnin.

      Neljänneksi: Apotti! *punastus*
      (Julkiset rakkaudentunnustukset on aina olleet mulle kauhistus)

      Poista
  9. No ei sun noin pitkään olisi tarvinnut selitellä, leikillänihän minä koska tiedän sun olevan varsin järkevä nainen. Se on muuten yksi syy miksi jumaloin sinua ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori, kymmensormijärjestelmä tuottaa kirjoitusvirheiden lisäksi joskus kovin pitkiä vastauksiakin niin nopeasti, ettei ehdi edes tajuta. Sormet on ajatusta nopeammat. *jatkaa punastelua*

      Poista

Jotain sanottavaa asiasta tai asian vierestä? Sano se nyt tai myöhemmin, mutta älä vaikene iäksi.

Kaikki kommentit päätyvät ensin sähköpostiini hyväksyttäviksi. Valtaosa kommenteista myös hyväksytään, koska tykkään kommentaattoreistani - sekä vakituisemmista että satunnaisista. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...