keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Q niin kuin questionnaire

Ihan oli pakko tarttua jälleen hyvin käyttökelpoiseen englannin kieleen näiden erityisten kirjainten kohdalla. Kimmeli tarjoili blogissaan hauskaa Kalevala-kyselyä, jonka lopputuloksena sai arvion itsestään. Kuvaus oli niin imarteleva, että olen mielelläni niin Väinämöinen kuin olla ja voi.

Tottamaar mä ny olen viisas, karismaattinen ja henkinen. Vastuunkantajakin olen, vaikka en aina haluaisi. Tai hiukan kadehdin niitä ihmisiä, jotka ottaa löysemmin rantein. Anna mulle tehtävä ja voit olla varma, että se tulee tehdyksi piirun tarkasti tehtävänannon mukaisesti. Koska olen huomannut, että muut pääsevät vähemmällä, niin ajoittain tunnen kateutta heitä kohtaan. Vastuunkantaminen on siis mulle sekä heikkous että vahvuus. Riippuu näkökulmasta.


Ja kyllä, kuten aiemmin olen jo kertonutkin, niin mä olen myös epäonninen naisten kanssa. Tosin en varmaan samassa mielessä kuin Väinämöinen. Mutta suhteessa miehiin mä taidan olla juurikin Väinämöinen.

Etelä-Saimaasta löytyi oikein sopiva kuvaus asiasta, kun se käännetään koskemaan miehiä.

Väinämöinen osaa käyttää voimiaan luontoa ja miehiä naisia kohtaan, mutta nainen mies on Väinämöiselle Neolle Akilleen kantapää. Koska Väinämöinen oli kohtunsa vanki 700 vuotta, on hän ollut syntymästään saakka vanha, liian vanha naisille. Vaikka äiti antoi Väinämöiselle suuren mahdin, jäi Väinö ilman äidin rakkautta. Suuri luontoemo antoi pojalleen voiman ja tiedon, mutta jätti Väinön ilman tärkeintä: kykyä ottaa vastaan rakkautta ja osoittaa rakkautta. Äidin rakkauden puute jätti Väinön empaattiseen tyhjiöön: Hän etsii jatkuvasti tytöistä ja naisista sitä, jota hän eniten kaipasi: rakkautta ja hyväksyntää.

Omalta osaltani täytyy sanoa, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun tulin ajatelleeksi asian tota puolta. Odotanko mä jotain ihmemiestä, joka tietää ja tuntee kaikki mun oikut ja silti hyväksyy ja rakastaa? No, odotan! Saako toi mut tekemään asioita, joilla ikään kuin testaan sitä rakkautta ja hyväksyntää? Ei, sellaiseen draamaan ei mun luonteella taivuta. Vuodet on opettaneet mut harvinaisen itseriittoiseksi vaikka toisaalta myös kaipaan sitä rakkautta ja hyväksyntääkin. Ristiriita, jota en varmaan koskaan saa ratkaistua kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla.

Edit 17:39 Ihan pakko lisätä tämä tähän, kerta näin siinä monesti tuppaa käymään.
"Mulla sun sydän, sulla mun kotiavain"

5 kommenttia:

  1. Hmph, minusta olisi testin mukaan Ainoksi:

    "Sinussa on jotain samaa kuin Kalevalan Ainossa, tuossa lempeässä, herttaisessa, viattomassa, nöyrässä ja kuvankauniissa neidossa. Ainotyyppi on lämmin, luotettava ja ymmärtäväinen kuuntelija, joka tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Ainoa muistuttavat ihmiset voivat olla hieman etäisiä, eivätkä he halua paljastaa syvimpiä tunteitaan ja ajatuksiaan kuin kaikkein läheisimmille. Kalevalassa Aino joutuu Väinämöisen piirittämäksi. Hän ei kestä ajatusta itsestään ja vanhasta miehestä, joten hän päättää omasta kohtalostaan ja heittäytyy aaltojen vietäväksi."

    Ehkä minä vähän olen sellainen naivi tytöntyllerö, joka edelleen kuvittelee ihmisistä parasta. Mutta jos nyt edes hivenen toiminnallisempi kuitenkin, enkä mikään rukkanen.

    (Tälleen tullaan toisten blogeihin avautumaan.... Anteekshi.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa vaan avautumaan. Mä tykkään, kun kanssablogistit avautuu mun kommenttilootaan. :)

      Olen kovin pahoillani, että sinun pitää hypätä aaltojen vietäväksi kaltaisteni vanhusten vuoksi. :D

      Eihän ne testitkään aina osu oikeaan. Mutta kyllä sieltä jotain kipupisteitä ja totuuksia löytyi kuitenkin. Ja olenhan mä vähän niinkuin koko Suomen isän, kerta luovutin vallan sille puolukasta syntyneelle pojalle. :D

      Poista
  2. Täältä tulee Louhi..

    "Muistutat Louhea.
    Sinussa on jotain samaa kuin Kalevalan Louhessa, tuossa kunnianhimoisessa, periksi antamattomassa, vahvassa Pohjolan valtiattaressa. Louhityyppi on joukon johtaja; hänen mielipiteitään ja näkemyksiään kuunnellaan ja kunnioitetaan. Louhi-emäntää muistuttavat ihmiset ovat ovelia ja älykkäitä. Heitä ei kannata suututtaa, sillä Louhi-ihmiset voivat olla pitkävihaisia ja kostonhimoisia. Kalevalassa Louhi on Väinämöisen pahin vastustaja. Hän pitää kynsin hampain kiinni omastaan. Kun Kalevalan miehet ryöstävät sammon, Louhi lähtee oitis heidän peräänsä. Sampo särkyy palasiksi taistelun tuoksinassa, ja Louhi vannoo kostoa Väinämöiselle ja koko Kalevan kansalle."

    Jänskä testi :)

    Tuohon Edittiin: Jos sil toisel on avain, ni se voi mennä hakemaan sen sydämen takaisin.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uff, kylläpä se Väinämöinen on nyt inhottu naisten parissa. :D

      Poista

Jotain sanottavaa asiasta tai asian vierestä? Sano se nyt tai myöhemmin, mutta älä vaikene iäksi.

Kaikki kommentit päätyvät ensin sähköpostiini hyväksyttäviksi. Valtaosa kommenteista myös hyväksytään, koska tykkään kommentaattoreistani - sekä vakituisemmista että satunnaisista. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...