maanantai 13. elokuuta 2012

K niin kuin kritiikki

Puhuttiin rakkaan ystävän kanssa siitä, mitä lausahdus "oon mitä oon" tekee parisuhteelle. Pähkinänkuoressa tulin siihen tulokseen, että ennemmin tai myöhemmin sillä varmistaa, että on parisuhteeton. Se on rumin ja kaiken lisäksi tyhmin sammakko, mitä voi suustaan päästää.

Tunnustan, että olen itsekin käyttänyt sitä. Se on äärettömän tehokas keskustelun- ja kehityksentappaja. Se on myös viimeisen päälle tehokas tapa sanoa toiselle, että vikise mitä vikiset, mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa, mitä sä oot mieltä. Se taipuu myös muotoon ajattele mitä ajattelet, mutta tässä suhteessa vain toinen meistä voi olla tärkeä - ja se toinen olen minä! Jos lausahdus pääsee omasta suustani, tarkoitan nimenomaan sitä, että musta on tullut välinpitämätön. On tultu tilanteeseen, jossa ei enää kiinnosta nähdä pienintäkään vaivaa parisuhteen hyväksi.

Toisaalta lausahdus saattaa lipsahtaa suusta myös silloin, jos koen itseni uhatuksi suhteessa. Siitä on tullut keino suojella omaa minuutta ja identiteettiä. Olipa tarve itsensä suojeluun todellinen tai ei, se on merkki siitä, että suhteessa on jotain perustavanlaatuisesti pielessä. Jos kokee olemisensa uhatuksi, ajautuu puolustuskannalle eikä ole vastaanottavainen pienimmällekään kritiikille. Ei edes silloin, vaikka se olisi esitetty hyvässä hengessä.

Osittain lausahduksen pesiytyminen sanavarastoon johtuu myös siitä, että ainakin mut on kasvatettu siihen, että mulla on oikeus olla oma itseni eikä mun tarvitse alistua toisten tahtoon. Kukaan ei muistanut riittävästi korostaa sitä, että palautetta voi silti kuunnella, maistella ja tunnustella eikä ainoa oikea vastaus kritiikkiin ole vetäytyä kuoreensa tai nostaa piikkejä pystyyn. Tarkoitus ei myöskään ole, että aina mukautuu toisen toiveisiin kyseenalaistamatta niitä yhtään. En edelleenkään kysy kuinka korkealle, jos joku pyytää minua hyppäämään. En luultavasti edes hyppää, ellei edessä satu olemaan ojaa, joka on ylitettävä. Mutta pysähdyn varmasti miettimään, oliko toisen sanoissa jotain, mistä voisi olla hyötyä omalle hyvinvoinnille tai kehitykselle.

Tottakai paljon on kiinni myös siitä, kuinka esimerkiksi toisen käyttäytymiseen liittyvä asia esitetään. Kysymyslauseen muotoon asetettu kritiikki aktivoi toisen miettimään vastausta sen sijaan, että se olisi automaattinen "mä oon mä enkä muuksi muutu s***ana!". Joten ei tässä nyt ketään ole tarkoitus päästää helpolla. Jos saa usein vastaukseksi kyseisen lausahduksen, voi ehkä olla tarpeen tarkistaa omaa viestintätapaansa.

Pääseekö oon mikä oon sammakko koskaan sinun suustasi? Jos voisit muotoilla sen toisin, mitä sillä oikeasti tarkoitat?

11 kommenttia:

  1. Täytyi oikein miettiä tätä asiaa ja tulin siihen tulokseen, että en ole koskaan ollut suhteessa, jossa kummankaan osapuolen olisi tarvinut vedota tuohon "oon mikä oon" -lauseeseen. Tai jos on, niin tosi vähän, koska minkäälaista muistijälkeä ei ole jäänyt noista sanoista.

    En yleensäkään ole mikään nalkuttava akka enkä koe tarpeelliseksi muuttaa toista, ehkä vain hiukan kohteen huomaamatta koulutan häntä. Sama on ilmeisesti toiminut toiseenkin suuntaan, eli olen kelvannut tällaisena kuin olen.

    Ymmärrän kyllä, että tuossa lauseessa voi olla kyse muustakin kuin siitä, että toista yritetään muuttaa erilaiseksi, mutta en nyt osaa samaistua tämän enempää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä oot Tiina ollut onnekas. Mä nimittäin näin jopa yhden deitti-ilmoituksen, jossa ilmoitettiin motoksi tämä kaikkein jälkimmäisin versio "oon mitä oon"-jutusta. Joissain sama asia oli ilmoitettu ehkä hiukan pehmeämmin. Mun mielestä siis on hyvä pitää mielessä, että jokaisella meillä on oikeus olla mitä ollaan, mutta se ei toimi kauhean hyvin ainakaan läheisissä ihmissuhteissa, joissa pitäisi tulla toimeen toisen kanssa.

      Oikeastaan tässä on varmaan enemmän kysymys siitä, kuinka hyvin osaa ottaa ja antaa palautetta. Jotkut ihmiset ottavat pienenkin kritiikin uhkana koko omalle olemassaololle ja nimenomaan vaatimuksena muuttua sellaiseksi kuin toinen tahtoo. Ja kuten sanottu, jotkut ovat ihan äärettömän huonoja antamaan palautetta.

      Poista
    2. Tässä on mulla tietysti myös "etuna" se, että otanta on aika pieni. Siis sellaisten suhteiden, jotka ovat kestäneet kahta päivää pidempään. Enkä juurikaan deittaile.

      Poista
    3. Jätä vaan huoletta lainausmerkit pois sanasta etu. Olen varma, että juuri ne kahden päivän suhteiden tyypit olisivat olleet myös näitä oon mitä oon-tyyppejä. :D

      Tämä on tosin ominaisuus, joka pidetään piilossa hiukan pidempään. Varsinkin naiset jotenkin hämärästi sortuu alkuvaiheessa näyttämään itsestään vain hyviä puolia ja tehdä vain hyviä asioita, mutta kyllästyvät sitten jossain vaiheessa olemasta äitejä aikuisille poikaystävilleen. Se on harmillista, että ne poikaystävät ovat jo alkaneet pitää esimerkiksi pyykkihuoltoa, valmiiseen pöytään tulemista etc. itsestään selvänä osana suhdetta. Pitkään harkittuaanhan he ovat vaihtaneet äitinsä tähän unelmien kotihengettäreen. ;D

      Poista
  2. Tässä taas tuli toteennäytetyks asia, et miehen on likimain mahdoton tietää mitä nainen tarkoittaa sanomalla.....
    Nojoo. Moinen lause osottaa mielestäin sen, ettei toinen oo halukas ees yrittään tekemää suhteen etee mitää.

    Älkää yrittäkö muuttaa toisianne, muuttakaa itseänne, lausui pappi aikanaan.

    Oon mikä oon, pois se lause minusta. Lähinnä oleva lause tulee sanottua joskus ihmiselle joka pöyristelee mun kirjotusta on: Pappa kirjottaa mitä pappa kirjottaa. Tai sit kirjottaa sanan kohal on sanoo... ;DDD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjaisin muotoon, ihmisen on vaikea tietää mitä toinen sanomallaan tarkoittaa. Kerroin vain mitä itse olen joskus menneisyydessä tarkoittanut, mutta en silti ymmärrä yhtään, mitä se toinen on mahdollisesti noin sanoessaan tarkoittanut.

      Pappi oli oikein fiksu, koska se ohje on teilläkin tainnut toimia jo ties vaikka kuinka kauan. Ongelma tuleekin silloin, kun on se "oon mitä oon", joka ei edes halua löytää itsestään mitään vikaa. Eikä hänen oikeastaan edes tarvitsisi olla mitä on, jos se toinen vaan muuttuisi. Ymmärrätköhän mitä tarkoitan? Vai tarkoitettiinko juurikin samaa molemmat jo alunperin?

      Vaan kyllähän pappa saakin sanoa mitä sanoo omassa blogissaan. :D

      Poista
    2. Just samaa tarkotettii. :DDD

      Poista
  3. Edellisessä parisuhteessani käytin tuota "oon mikä oon" -lausetta lähinnä suuttuessani puolustaakseni tyhmiä sanomisiani, tekosiani tahi kiukkuiluani. Ikään kuin olisin hakenut oikeutta nuille em. asioille. :D Hui, kuulostaapa lapselliselta. Onneksi virheistä oppii ja osaa näin ollen korjata omaa käytöstään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puolustusreaktiona se on varmasti paljonkin käytetty lause eikä aina tosiaan ole edes kyse siitä kuinka palaute tarjoillaan. Siitä voi varmasti oppia pois vain tiedostamalla, kuinka lapsellista ja hölmöä se oikeasti on. :)

      Poista
  4. Minusta tämä on (en ole koskaan seurustellut, joten voi olla että puhun ihan pehmeitä) mielenkiintoinen kysymys: kuinka pitkälle tulee muuttua toisten toiveiden mukaan? Missä vaiheessa aletaan olla ns. tossun alla?

    Kierteitä lisää mutkikkuuteen se, että tämä ei ole välttämättä huono asia: olen nähnyt yhden tapauksen jossa jonnekin ikuiseen teiniyteen jämähtänyt aikamies saatiin ikänsä näköiseksi, edustavaksi yksilöksi.

    Mutta olen kuullut peloittavia tarinoita koviksista, joista naiset ovat tehneet pehmiksiä ja sitten hylänneet heidät koska nämä eivät olleet enää miehiä joihin he rakastuivat.

    Itse olen valmis ottamaan neuvoja vastaan kaikilla elämän osa-alueilla, koska olen oppinut viime vuosian nöyryyttä myöntää että ehkä omat valintani ja tapani eivät ole maailman ainoita tai parhaita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä muuttumisen pitää lähteä aina itsestä, vaikka toisen kanssa olisikin tullut vaihdettua mielipiteitä muutoksen suunnasta. Toisin sanoen ns. tossun alle joutunee siinä vaiheessa, kun oma tahto on mennyttä ja toisen sanasta on tullut laki. Tossun alle suostuminen on tavallaan jopa vaarallista, koska jossain vaiheessa se raja tulee vastaan joka tapauksessa eikä silloin voi olla varma räjähdyksen voimakkuudesta. Se on vaarallista myös siksi, että (puhun nyt omasta puolestani) kunnioituksella on taipumus olla katoavaista. Erityisen liukkaasti se katoaa, jos uhkaa syntyä symbioosi, jossa toinen aina vain myötäilee ja muuttuu kameleonttina, vaikka alun alkaen hänellä oli myös oma tahto ja omat ajatukset. Mun mielestähän suhde voi toimia vain, jos kumpikin joustaa ja ”uhraa” yhtä paljon.

      En usko, että naisilla on valtaa tehdä koviksista pehmiksiä, vaan ne tyypit ovat alun alkaenkin olleet tekokoviksia ja piilotelleet pehmouttaan esittämänsä roolin alle. Nainen rakastui siihen rooliin ja sitten se olikin jotain ihan muuta eikä vastannut odotuksia. Eihän siinä jää vaihtoehdoksi kuin hylätä ja alkaa katselemaan ympärilleen, josko jotain aidompaa olisi saatavilla. En ainakaan itse haluaisi alunperinkään kovista. Paitsi jos koviksen mittana on se, että uskaltaa näyttää olevansa myös pehmeä ja haavoittuvainen. Mun mielestä oman herkkyyden paljastaminen on miehekkäintä ja seksikkäintä ikinä. Se on kuitenkin ominaisuus, joka pitää olla jo alun alkaen olemassa. Sitten on myöhäistä alkaa herkkikseksi ja itkeskelijäksi, kun kuppi on jo mennyt nurin.

      Viimeinen lauseesi kiteyttää sen, mitä yritin jo alussa sanoa. Kukaan ei ole niin täydellinen etteikö voisi ottaa vastaan neuvoja. Tapoja ei ole pakko muuttaa toisen toiveiden mukaisiksi, ellei toiveissa tunnu olevan järjen hiventäkään. Tarvitaan kyky myötäillä, mutta kuitenkin oma tahto on säilytettävä. Omaa tahtoa voi silti ilmaista jollain muulla vähemmän uhmakkaalla ja torjuvalla lauseella.

      Tiedän muuten tapauksen, jossa jo 3-vuotias tyttökin osasi kyseenalaistaa hänelle esitetyt toiveet neuvolassa. Siellähän on tapana teettää lapsilla ihan älyttömiä tehtäviä, jotta nähdään, mitä ne osaavat. Kun terppa pyysi ottamaan punaisen kynän pöydältä ja laittamaan sen tuolin alle, tyttö otti kyllä punaisen kynän käteensä, mutta halusi tietää, että miksi ihmeessä se pitäisi laittaa tuolin alle ennen kuin suostui noudattamaan ohjetta. Minusta siinä oli kaikki, mitä jokaisen tulee ymmärtää neuvoista ja niiden noudattamisesta myös parisuhteissa. :D

      Poista

Jotain sanottavaa asiasta tai asian vierestä? Sano se nyt tai myöhemmin, mutta älä vaikene iäksi.

Kaikki kommentit päätyvät ensin sähköpostiini hyväksyttäviksi. Valtaosa kommenteista myös hyväksytään, koska tykkään kommentaattoreistani - sekä vakituisemmista että satunnaisista. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...